Trebuie! Trebuie! Trebuie!

Cuvantul asta “trebuie”, este mult prea des folosit! M-am saturat sa-l tot aud in diverse contexte gen: “Trebuie sa-mi spal masina!” sau chiar “Trebuie sa-ti speli masina!”, “Trebuie sa gatesc”, “Trebuie sa fac curat”, “Trebuie sa-mi iau concediu” etc…

Sa va povestesc ceva: Pe cand aveam vreo 15 anisori, vreme cand nu prea stiam valoarea banilor si a timpului si a lucrurilor in general, tata m-a invatat sa fac diferenta intre “Trebuie” si “Vreau” (pentru asta ii sunt recunoscatoare si acum si inca-i mai aplic metoda uneori. M-a pus sa iau o foaie de hartie pe care sa o impart in doua coloane. Intr-o parte am scris cuvantul Trebuie iar in cealalta Vreau. Apoi am inceput sa insiram cuvinte in coloana Trebuie, gen: sa mananc cand mi-e foame, sa cumpar pasta de dinti pentru ca nu mai avem, sa platesc factura la enel etc…. In coloana vreau am scris: sa imi perec o seara in ors cu prietenii, sa imi cumpar o bluza noua si tot asa. Incet incet aplicand metoda, mi-am dat seama reala diferenta dintre minunatul si mult prea des uzitatul “Trebuie” si “Vreau”.

Mult prea des confundam dorinta de a face, avea cu ceea ce real ne trebuie (aer, mancare, intelegere).

Asa xa, pentru toti obsedatii de masini: Masina este un obiect foarte util, ba uneori generator de placere (atunci cand real iti place sa conduci!); Masina sta afara, in praf, nori, ploaie, deci este absolut logic sa fie murdara! Pentru toate gospodinele pamantului: Gatitul este ceva ce se face atunci cand ne este real foame. Mi-e foame, deci trevuie sa mananc, deci trebuie sa gatesc! In nici un caz nu se face in mod industrial numai din cauza ca nu ai altceva mai bun de facut! Pentru toti obsedatii de curatenie: Curatenia este esenta vietii; trebuie sa facem curat cand este murdar ca sa nu ne imbolnavim! Nu trebuie sa adunam toate scamele de pe covor, nu trebuie sa ne riscam vietiile curatand fiecare centimetru de geam exterior catarandu-ne si facand echilibristica de la etajul 4, 6, 8, numai ca sa vada vecinii ce harnicie e pe noi!

In concluzie: Daca vreti sa faceti ceva, e absolut natural sa faceti acel lucru, dar nu traiti cu impresia ca “Trebuie” neaparat sa-l faceti!

5 thoughts on “Trebuie! Trebuie! Trebuie!

  1. Cu ”Trebuie” poți să dai vina pe alții – adaugi ușor un ”pentru că”. ”Vreau” e persoana I singular, deci tu => tu ești de vină.
    Plus că dacă Vrei atunci Trebuie să faci.

Leave a Reply

