La Salina din Turda

Trebuie sa spun de la bun inceput ca nu sunt o mare calatoare, ca nu prea-mi sade bine cu drumul si ca daca undeva nu e confortabil, inseamna ca nu-mi e destinat sa fiu acolo.

Zilele astea am plecat sa-mi vizitez niste rude de prin Ardeal. Ardealul e, pentru mine, nu numai locul unde am copilarit, dar si locul unde eu am impresia ca se gasesc cei mai calmi si mai gospodari oameni. Si ce loc minunat am descoperit!

Sa va povestesc despre salina din Turda, pentru ca merita povestit. Ajungi in Turda, un orasel frumos si cochet, serpuiesti putin si chiar langa se afla o locatie cu ceva ce pare a fi o cladire moderna. Usa de sticla rotativa la intrare, pret relativ de bun simt: 15 lei adultul. Dupa ce te imbraci bine, cred ca in salina sunt vreo 10-12 grade, intri printr-un tunel in arcada, imbracat in sare. Mergi ce mergi si faci la stanga unde dai intr-un balcon ce-ti dezvaluie o priveliste uimitoare: cam la 1-2 km in jos cu o deschidere cam tot pe atat, o groapa imensa in stanca, in stanca de sare! Peretii salinei sunt parca sculptaiti de maini maiastre si pictati in degradeuri de la alb la gri petrol, cu dungi serpuindu-se de-a lungul lor.  Sus acolo in balcon te simti uimitor de mare!!! Ba mai mult ai optiunea sa cobori cu liftul, sau ca vechii mineri sa o iei pe scari pana la baza. Eu una m-am incumetat pe scari cu plodul meu nazdravan in carca si nu mi-a parut rau deloc. Merita efortul! La fiecare etaj se afla o placuta cu anul in care s-a ajuns la nivelul respectiv. Scarile sunt din lemn rasinos, nu sunt alunecoase si sunt suficient de late cat sa ai loc si sa cobori si sa urci.

Cand ajungi intr-un sfarsit la primul nivel al saline, gasesti o intindere enorma de distractie: mese de billiard, mini-golf, amfiteatru, un balcon ce da spre lacul de la nivelul inferior, parculet amenajat pentru copii cu leagane si alte cele, inclusiv lopatele si galetuse pentru “nisip”, care este defapt sare foarte fina, ba chiar si o roata mare in care te poti urca sa privesti salina din toate unghiurile.

Mai coboram vreo patru etaje pe scari, ceva mai inguste si ajungem la cel mai de jos nivel al saline. Acolo deja iti simti narile si sinusurile complet desfundate! Si ce sa vezi: o mareeeeee….. asta ca prima impresie a nazdravanului de 2 ani si 8 luni. Eu explic: “Mama, este un lac!”; el: “Hai sa intram!”. Ma uit in jur si zic: “Da mama, hai cu barca!”

Si uite asa, la salina din Turda, timp de vreo 3 ore, ne-am plimbat prin tunelul de sare, avand posibilitatea sa o gustam din natura, am coborat scarile in mina asa cum fac minerii, ne-am dat in leagan si ne-am jucat cu lopatelele in parc, ne-am plimbat cu barcuta pe lac, si uimitor, privind prin ochii unui copil, atunci cand de la nivelul inferior am privit spre imensul tavan al saline, am descoperit ca are exact forma unei bufnite. La final, am decis sa uracm cu liftul din sticla, nu de alta, dar trebuia sa aruncam inca o data o privire asupra ansamblului spectaculos.

Va recomand cu draga inima sa mergeti sa va desfundati sinusurile la salina din Turda, mai ales insotit de copii.

One thought on “La Salina din Turda

  1. Am fost si noi, in 2011 acolo, insa mie orasul Turda nu mi-a facut o buna impresie, asta si pt ca nu am mers in centru, ci mai la periferie. Salina, cu intrarea ei cu aspect de OZN pitulat la pamant, ne-a facut sa merite tot efortul, si am coborat si urcat scarile ca omagiu pentru munca sutelor de mineri care au facut sa existe acel loc minunat. Am incununat vizita in zona cu o mica expeditie la Cheile Turzii (vezi foto, in albumele mele).

Leave a Reply

