Motiveaza-ti copilul sa iubeasca, cartile! Nu i le baga pe gat!

Cand eram mica nu citeam prea mult! Defapt, citeam doar strict ce era musai. Daca primeam vreo carte de ziua mea, nu va pot descrie cat de “entuziasmata” eram. Parca si acum o aud pe mama strigand: “Mai pune si tu mana pe o carte!!!”; sau pe tata mustrandu-ma: “N-ai citit nimic vara asta! N-o sa te mai intalnesti tu cu timpul asta! Pierde vara ce esti…”

Cartile, spre rusinea mea, le-am descoperit cu adevarat tarziu, cam prin facultate. Atunci mi-am dat seama, ca pentru a iubi cartea, trebuie sa o gasesti pe cea care e scrisa pentru tine. Ca nu orice lectura e interesanta pentru oricine, dar ca, cu siguranta oricine poate gasi ceva placut de citit.

Mereu mi-am zis, ca atunci cand voi avea un copil, il voi invata sa iubeasca cartile, fara a face din citit o obligatie.

De ce sa citim? Pentru ca ne deschidem orizonturile, pentru ca ne ajuta sa visam, pentru ca ne imbogatesc vocabularul si mai ales pentru ca ne invata sa scriem corect!!!

Iata cateva sfaturi pentru a-ti face copilul sa iubeasca lectura:

1. De cand e omul mic, tre’ sa citeasca un pic!

Pe cand eram gravida, ma mangaiam pe burtica si-i citeam lui Andrei din Minulescu. Citeam cu voce tare! Nu stiu nici acum daca ma auzea, dar efortul nu era prea mare, pentru ca oricum era placut si pentru mine, deci, merita incercat! Cititi-le copiilor din pantec, cititi-le si la o luna, si la doua… si tot asa.

2. Ritualul!

Cat de mici ar fi copii, vor fi incantati daca au 2-3 carticele de suflet. La inceput, probabil ca nu vor intelege mare lucru, dar repetand, citind din aceeasi si aceeasi carte luni la rand, veti observa ca atunci cand ajung la varsta la care pot oarecum comunica verbal, vor incepe ei sa povesteasca ceea ce au auzit din carticele luni la rand, atunci cand voi ii considerati sugaci.

3. Fii un exemplu pozitiv!

Nu cred ca este necesar sa mentionez ca si atunci cand devenim adulti e placut, util si important sa continuam lectura. Atunci cand copii tai te vor vedea cu o carte in mana citind, nu numai ca acest lucru va deveni o normalitate pentru ei, dar te vor imita.

4. Ofera din belsug!

Pentru ca un copil sa fie captivat de carti, este important sa-si gaseasca cartile preferate. Cel mai bine este sa avem in casa o biblioteca cat mai mare si cat mai variata. E bine sa ne lasam copii sa aleaga singuri ce vor sa citeasca si sa nu interzicem niciodata sa se atinga de vreo anume carte. Fa cartile aceesibile chiar si pentru cei mici: lasa-le pe rafturi joase, asa incat si prichindeii sa poata ajunge la ele!

5. Motiveaza-i sa aleaga!

In functie de posibilitati, o data pe luna sau la salariu, faceti-va un obicei de a va duce copii intr-o librarie. Nu-i zoriti! Plimbati-va printer rafturi impreuna cu ei, uitati-va la carti, ba chaiar de ce nu, asezati-va intr-un colt si lecturati impreuna. La final, incurajati copilul sa-si aleaga o carticica pentru acasa. Indicat ar fi chiar sa va faceti un abonament la o biblioteca, pe care sa o vizitati regulat cu copii.

6. Creeaza o atmosfera placuta!

Cititul nu trebuie sa fie o corvoada, nu trebuie privit ca pe o obligatie! Cititul trebuie sa vina din placere, iar asta se va intampla numai daca asociem cititul cu ceva placut, cum ar fi, o imbratisare din partea mamei, intonatia corecta sau poate chiar savurarea unei ciocolate delicioase in timp ce cititi impreuna cu copilul.

7. Nu forta nota!

Poate vor exista perioade cand copilul o sa fie mai atras de alte activitati decat cititul. Nu insistati. Copii au perioade si perioade. E bine sa-i lasam sa se bucure si de alte activitati. Atata timp cat continuam ritualul de a merge “in vizita” la librarii sau la biblioteca, de a continua sa tinem cartile la indemana, cu siguranta vor reveni dupa o perioada, la vechiul obicei de a se uita/citi pe vechile carticele.

8. Mereu o carte la indemana!

Nu uitati ca o carte ar trebui sa existe pe fiecare noptiera, prin bucatarie si niciodata sa nu lipseasca atunci cand sunteti intr-o plimbare lunga cu masina sau in concediu.

Va urez succes!

One thought on “Motiveaza-ti copilul sa iubeasca, cartile! Nu i le baga pe gat!

  1. Irina, esti o visatoare, e clar…daca tu crezi ca reteta asta, aplicata intocmai sau nuantat, va da roade, te inseli!!!
    Am incercat tertipuri nenumarate, am citit si citesc si acum cu pasiune, si nu ma gandeam ca fiul meu nu ma va urma in pasiune…I-am citit, i-am cumparat, i-am dedicat nenumarate carti! I-am comandat chiar propria biblioteca, tinereasca si vesela in care am asezat “propriile carti”, sa ii dezvolt orgoliul posesiei unei comori de arta….si crede-ma tot corvoada a ramas cititul unei carti…nici macar nu a terminat “Vicontele de Bragelone”, si ma gandesc ca nu am nicio dovada ca a terminat “Cei trei muschetari”!!!! Numara paginile, cronometra timpul pe care il petrecea citind, adormea pe carti…ce sa mai…
    Cu greu a citit si bibliografia ceruta la examene, ca i-am explicat ca nu poate scrie despre ceva ce nu a experimentat, cu toate execezele memorate …
    …Insa anul trecut, in bagajele pentru un nou an universitar, si-a ales din biblioteca lui 5 (!) carti…spre surprinderea mea!
    Anul acesta i-am dat “Alchimistul”, si i-am zis doar ca e o carte care schimba mentalitati…

Leave a Reply

