Manipularea gandirii!

Zilelea astea citesc o carte intitulata “Mama sau femeie- o polemica despre maternitate ca o noua forma de sclavie” scrisa de o anume Elisabeth Badinter. Subiectul este absolut irelevant pentru cele ce urmeaza  a fi scrise aici, ba mai mult tind sa nu ader la ideologia autoarei.

Ceea ce este relavant insa, este faptul ca, aceasta carte fiind de natura psiho-sociala, incearca sa descrie diversele curente ce s-au format de-alungul timpului incepand de prin anii ’50 si pana in zilele noastre, aspura subiectului, legate de subiect, etc si amd… Pana la urma este o carte scrisa destul de stiintific, iar metodologia s-ar putea aplica asupra n subiecte de interes divers.

Foarte bine documentata, cu note de subsol si cu referinte asupra altor carti, studii, teorii psihologice, sondaje de opinie, raman impresionata de cat de usor poate fi schimbata opinia maselor, in functie de tredul gandirii si de marketingul aplicat asupra unei teorii.

In general sunt genul de persoana care atunci cand vreau sa fac ceva necunoscut, sau trebuie sa imi formez o opinie asupra unui subiect pe care nu-l cunosc, imi place sa ma documentez mult pe latura subiectului. Imi place sa citesc diverse teorii si sa trec prin filtrul gandirii informatia, pentru a adera la curentul x sau y, sau de ce nu, pentru a-mi forma o abordare personala, complexa, combinand diversele teorii studiate. Ce e clar, e faptul ca urasc sa traiesc in necunostiinta de cauza, sau cum adesea imi zicea tata “in virtutea inertiei”. Detin un fel de control asupra vietii mele, atunci cand cunosc si inteleg, am un soi de pace sufleteasca, ca nu ma scufund in nisipuri miscatoare.

Oare este chiar asa?

Plecand de la lectura cartii despre care va povesteam, am ajuns la concluzia ca, dat fiind faptul ca opinia publica se schimba atat de rapid in fuctie de marketingul ce se face asupra unui subiect, ca adesea chiar sondajele, statisticile ba chiar studiile stiintifice sunt falsificate pentru a sustine curentul actual, sau viitorul trend psiho-social, cat de corecta mai este abordarea problemei prin studiu? Sau, cat de mult studiu trebuie sa intreprinzi pana a reusi sa te dezmeticesti si sa separi, sa cerni, adevarul de fictiunea indusa?

Marketingul asupra diverselor opinii/curente/trenduri sunt facute evident la nivele macro, uneori chiar mondial si evident este facut prin mass-media (TV, ziare si mai nou prin intermediul Internetului  – care din pacate este, mai ales pentru noile generatii, numarul 1 in materie de informatie).

V-ati prins care este intrebarea de baza pe care mi-o pun? “Cat de reala este analiza? Cat de posibil este sa-ti formezi o opinie corect  avizata si propriu gandita, atunci cand insasi informatia de baza este indusa?!” Pana la urma suntem complet manipulati in procesul gandirii chiar si atunci cand nu acceptam. Suntem manipulati sa aderam la curentul x sau y fara a putea ramane imuni chiar si atunci cand dorim sa aprofundam, chiar si atunci cand ne desprindem de cireada (daca mi-e permis)…

Astept cu drag opiniile si sugestiile voastre!

12 thoughts on “Manipularea gandirii!

  1. Asta imi aduce aminte de cind eram student si faceam masuratori in laborator.
    Cind masori ceva ce nu poti vedea cu ochiul liber, atunci e cu cintec. Acu iti arata ceva, peste 5 minute e mai mare sau mai mica, sau poate s-a deschis usa si e mai frig sau mai cald si tot asa. Si te trezesti cu un pomelnic de cifre din care trebuie sa alegi. Si daca mai ai chef de filozofie si te intrebi care din alea e cea corecta te ia durerea de cap. Iar rezultatul, dupa filtrari si matematici, e dat in cele din urma de majoritate. Adeca gloata invirte roata (in directia care vrea).
    Exemplul meu poate nu se suprapune cel mai bine pe topic, dar nu am intilnit situatii in care roata sa nu fi fost inventata deja. Asa ca daca ai un minim de curiozitate (motorul progresului, nu ?) alegi curentul care ti se poriveste cel mai bine. Ca pentru oricare din ele gasesti dovezi pro (sau daca vrei – contra).
    Am o prietena care e convinsa ca parerea ei e cea mai buna. Si cind o intreb “de ce?”
    “-Pentru ca e a mea!”
    Cred ca am in jurul meu unele persoane foarte amuzante. 😉

    • Amuzant! Asta cu colega ta imi aduce aminte si mie de o intamplare: Am fost candva sefa cuiva (am cam esuat la capitolul management). Ideea e ca la un moment dat am avut o dezbatere si nu cadeam deloc de acord, eu incercad zic eu, sa explic prin toate metodele logice de care dispuneam, punctul meu de vedere. Nu reuseam deloc… Pana la urma am zis: “facem asa ca eu sunt sefa!” Uitandu-ma in urma… n-a fost cel mai intelept…

  2. CARE ESTE DIFERENTA INTRE A FI DESTEPT SI A FI INTELIGENT ? ESTI DESTEPT ATUNCI CIND IEI NUMAI JUMATATE DIN CEEA CE CITESTI SI ESTI INTELIGENT ATUNCI CAND STI CARE JUMATATE.

  3. Nici macar in burta mamei nu suntem lipsiti de influente… Trebuie sa ne impacam cu ideea ca adevarurile nu sunt absolute, ci relative… Depind de momentul in care sunt descoperite, spuse, etc. Azi adevarul meu poate sa fie mai mare decat adevarul tau :), maine poate fi invers. Ratiunea poate spune una, emotionalul alta… Morala poate sa condamne, societatea nu… Si tot asa… Din contradictii se naste progresul, din asumarea parerilor se formeaza caracterul… Tu, care ai fost acolo, ai o opinie despre Fasia Gaza, de exemplu… Altii, care nu au fost acolo, poate au o opinie diferita – cea prezentata de canalul de stiri preferat, probabil.

    Da, e trist ca adevarul mai mare este acela care ni se vinde prin diverse mijloace de informare.

    Probabil ca trebuie sa acceptam ca putem sa ne inselam si ca e ok sa ne schimbam parerile pe masura ce aflam alte informatii, pe masura ce ne raportam la alte sisteme de referinta.

    E undeva si un pic de ego atunci cand vrei sa fii sigur ca parerea ta este “cea mai corecta”. Singura varianta, cred, este sa incerci sa vezi totul cu ochi de copil – sa incerci sa intelegi cu mintea ta, sa iti pui intrebari, sa incerci sa iti raspunzi, sa capeti incredere ca perceptia ta este buna pentru tine, pentru ca este a ta, produsul pur al judecatii tale. E ok sa nu ai dreptate! 🙂

      • Nu as considera ideala o lume in care informatia sa poata fi interpretata intr-un singur fel. Totul ar fi gri! 🙂

        Vibram diferit in fata lumii si asta ne face minunati impreuna!

      • Informatie= statistici, studii neviciiate. Numai asa iti poti forma o opinie avizata, cand info de baza este corecta si iti fundamentezi opinia pe adevar.

        ________________________________

      • Stiu ce spui, stiu la ce te referi. Insa lumea o sa fie un loc mai bun cand vom lua decizii bazate pe ce simtim, nu pe cifre. Nu trebuie sa stim cat la suta din omenire moare de foame ca sa stim ca exista copii care mor de foame si sa vrem sa ajutam cumva. Stim si fara statistici ca exista coruptie si putem sa luam atitudine in micul nostru mediu… Cred ca lumea ideala nu are cifre de-astea si nu are nevoie de ele. Coborand pe pamant, in viata de zi cu zi – atat la munca, dar si acasa – esti nevoit sa iei decizii pe baza unor informatii incomplete. Decizii care mai tarziu se pot dovedi proaste sau excelente.

        A! Opinie avizata era si ca Pamantul nu e rotund. Si ca daca arunci sare peste umar dupa ce ai varsat-o scapi de cearta. 🙂

        Repet, e frustrant ca nu mai poti sa ai incredere in sursele de informare. Dar e posibil ca asta sa fie o sansa pentru noi toti sa ne intoarcem catre noi insine, catre cei apropiati, catre ce este cu adevarat important.

Leave a Reply

