Nuante si Subtilitati!

There are those who give little of the much which they have – and they give it for recognition and their hidden desire makes their gifts unwholesome.”- traducere libera: “Sunt cei ce dau putin din multitudinea pe care o au –ei dau pentru recunoastere iar dorinta lor ascunsa face ca darurile lor sa fie lipsite de sens.” Khalil Gibran, The Prophet

De ceva vreme ma gandesc la diferenta dintre urmatoarele 3 cuvinte si insemnatatea lor reala: generozitate; compasiune si altruism. Tindem de multe ori sa credem ca Altruismul este motorul sau generatorul Generozitatii si al Compasiunii. Dar este oare chiar asa?

Tin minte ca prin facultate incepusem sa citesc operele lui Khalil Gibran si tin minte ca m-a marcat foarte mult ceva ce scrisese despre “A Da”, eu interpretand “A Da”, cu sensul Altruismului. Tin minte ca formele altruismului exprimate de Gibran erau numeroase: de la dorinta de a fi admirat pentru altruism/generozitate pana la dorinta de a fi satisfacut cu tine insati pentru ca dai. Si pana la urma defapt, concluzia mea a fost ca nici un act altruistic nu se face dezinteresat. Fie ca interesul este constientizat sau nu, el exista undeva in stare latenta. Fie ca dai de ochii lumii, pentru intregirea unei imagini idilice pe care ti-ai creat-o, sau doresti sa ti-o creezi, fie ca dai pentru ca simti nevoia sa imparti cu altii ceea ce ai tu si sa fi impacat cu tine c-ai ajutat, interesul exista, iar el cu siguranta este unul personal.

Plecand de la idea descrisa mai sus, m-am aventurat sa gasesc etimologia celor 3 cuvinte, pentru a-mi confirma cateva teorii bizare, care, trebuie sa recunosc, habar nu am de ce ma obsedeaza:

Altruism– Termenul “Altruism” a prins contur la inceputul secolului al IXX-lea incepand cu sociologul si filozoful Auguste Comte, si a creat un interes major indeosebi in randul psihologilor (psihologia evolutionista). Ca si descriere simpla, am putea spune, ca altruismul este interesul unui individ manifestat asupra bunastarii sau lipsei de bunastare, a altor indivizi si intreprinderea de actiuni pentru a-i ajuta. Deci, trag conculzia ca Altruismul este pana la urma o manifestare: te intereseaza bunastarea altora si intreprinzi actiuni  pentru a ajuta; deci cu siguranta este un efect secundar. Dar a ce?!

Compasiune– Etimologia Compasiunii, este din Latina, insemnand co-suferinta. Cu o mai mare implicare decat simpla empatie, compasiunea naste dorinta de a alina sau curma suferinta altora. Este deseori considerat ca sta la baza manifestarii sociale a Altruismului.

Generozitate– Generozitatea este obiceiul de a da ceva fara a astepta altceva la schimb (cica). De obicei este asociata cu Caritatea si este vazuta ca o virtute.

Recent am asistat la descrierea cuiva, despre altcineva, cum ca ar fi o persoana generoasa. Mie cel putin mi s-a parut mai degraba o persoana ce suferea de grandomanie (eu fiind mai dura, recunosc). De la tarasenia asta, mi-am adus aminte de Khalil Gibran si despre cum descria el “A Da”. Mi-a picat (iar) fisa si-am dedus ca-i chiar asa cum zicea.

De multe ori confundam sentimente, confundam actiunile altora cu alte actiuni, interpretam orbeste prin prisma unor deductii induse din fasa. Nu tot ce pare a fi ceva, asa si este; nu tot ce credem e real…

Despre nuante si subtilitati (zambesc), despre nuante si subtilitati va scriu.

Despre oameni frumosi…

Cand te-ntalnesti cu ei, n-ai idee. Uneori poate nici nu-ti surad. Uneori poate-s chiar deplasati si nu par deloc fantastici. Uneori par fazi, plictisiti, obositi… Uneori nici nu-i observi.

Ce pot sa va zic cu siguranta, e ca uneori par intr-un fel sau altul indezirabil, pentru ca-s reali, sunt sinceri, sunt intregi. N-au masti si n-au impresii. N-au ceas, sau ora sau tarif.

Sunt pur si simplu asa cum se scoala de dimineata: cu fata la perna ori ba.

Leave a Reply

